Mr. sc. Željko Vukić
2. BOSNA I HERCEGOVINA: ZNANSTVENA
ANALIZA USTAVNOG PROBLEMA
Savezna ili
propala Bosna i Hercegovina?
1. Opće demokratske postavke
Politološka dilema participacije i odgodvornosti gradjana u političkom
odlučivanju iritirala je filozofsku
misao od Platona do Kanta (i u novije vrijeme do Habermasa) i postala opsesija
mnoštvu različitih mislilaca i političara. Skoro je već nepregledna lepeza
teorija i kontigentnih rješenja za ključni demokratski problem: kako upravljati
državnim i društvenim poslovima uključujući „cijeli narod“ (kojemu u
demokraciji jedino i pripada vrhovna vlast)? Cilj demokratskog upravljanja je
jasan: svjesno i organizirano rješavanje društvenih konflikta i osiguravanje mirnog
i skladnog života (po Aristotelu: praksa za „opću korist“), ali je sprovodjenje
u današnjim mnogoljudnim društvima komplicirano i najćesće samo preko posrednika
moguće. Povijesno se mogu izdvojiti tri metode kreiranja državnih odluka.
Prva, koja najmanje uključuje narod, bazirana
je na Platonovoj tezi o kralju-filozofu,
i preferira prosvijećenu elitu koja
jedino ima znanje i poslanje da vodi državu. Znanje (kako se postulira u
modernim teorijama demokracije) ne mora podrazumijevati konačna normativna
rješenja nego političku deliberaciju (razmatranje, dogovaranje), tj. – vezano
za elitističku metodu - samorefleksiju, dogovaranje unutar elite, ili
uključivanje samobiranih stručnjaka.
Druga (sokratovska) metoda je dijaloško razmišljanje, tj. filozofsko
pripomaganje sugovorniku (bilo kojeg staleža) da dodje do ispravnog mišljenja
(deliberacija najšireg obima).
Treća (kantovska) metoda, slično
sokratovskoj, apelira na razum, poimajući političko odlučivanje kao demokratski proces zajedničkog dogovaranja
na javni način („Oeffentlichkeit“ i „Volkssouvärenität“). Moć
političkog rasudjivanja izražava se u javnosti u otvorenih diskusijama, ili,
kako je to kasnije formulirao Habermas – „u
vidu participacijske demokracije proceduralnog tipa“ (Habermas,1980/404). Dalju
značajnu razradu participacijske demokracije prezentirali su Gutman/Thomson s
teorijom „konkretnog savjetovanja“ - kompletno uključujući u proces sve
demokratske institucije i slojeve na principu uzajamnog priznavanja i razumnog
argumentiranja; kao i Benjamin Barber s razradom „Jake demokracije“ (1994.), s
kojom se doslovce proklamira samoupravljanje gradjana.
Moderna politologija grupira
demokratske paradigme u dvije (teoretski) odvojene koncepcije: elitističku i demokratsku – a koje su
u praksi najčešće pomiješane. Svaka od koncepcija ima svoju znanstvenu potporu.
Elitistička koncepcija (demokracija centriranog odlučivanja) oslanja se prije
svega na „realnost“ društvenog bića, na „narod“, koji je za mnoge „neodredjena
kategorija“, i koji se „u praktičnom političkom
životu često ponaša kao neodredjena
amorfna masa, podložna različitim manipulacijama od strane vještih
političara“.(Žepic,2008/23) Po toj teoriji - društvo pravde i jednakosti je čisti
idealizam – uvijek će elite biti te koje će odlučivati o sudbini društva, kao što
to u povijesti najčešće pokazuje politička teorija i praksa.
Demokratska koncepcija –
vladavina naroda (kao najteži politički problem) je od vremena francuske
revolucije u svojim glavnim
karakteristikama dominantni tip znanstvene misli, kao i prateći čimbenik svakog
gradjanina napose. Zapadne razvijene demokracije sa svojim uhodanim stoljetnim praksama
su u prilici profiliranja gradjanskih participacija, kao i usavrsavanja
kontrole političkih (biranih) elita i to svaka u svojim konkretnim uvjetima.
Nije slučajno da jedan od glavnim teoretičara participacijske demokracije,
Habermas, ne uzdrmava postojeće državne institucije nego svoju „proceduralnu
deliberaciju“ smjesta u „civilno društvo“
- izmedju državnih institucija i
gradjana, dok nove demokracije
(veliki izazov politoloske misli) sudbonosno čekaju na relevantna politička
rjašenja. Od posebne su težine kolonijalno manipulirane političke cjeline, kao
i povijesno politički relikti koje medjunarodna zajednica iz vlastitih egoizama natjeruje u jednu
političku cjelinu, kao što je to slučaj
Bosne i Hercegovine. Ona je u medjuvremenu postala enigma i paradigma svih
iritantnih politoloških zahvata, kako u teoriji tako i u praksi.
2. Analiza oktroirane demokracije u najproblematičnijoj zemlji u Europi
Glavna nit u teško preglednom mnoštvu znanstenih i političkih analiza državne
tvorbe Bosne i Hercegovine, je teza o
slaboj i nemogućoj (propaloj) državi (i demokraciji) - iz jednostavnog razloga
jer „ne postoji temeljni konsenzus konstitutivnih etničkih skupina o državnoj
zajednici“ - a kojega možda „nije moguće
ni stvoriti“ (Kasapović,2005/15). U
posljednje vrijeme - ne samo siromaštvo, nezaposlenost i društvena nebriga o
socijalno ugroženim, karakteriziraju bosansko-hercegovačko društvo - nego i porast svih vrsta kriminala, mita i
korupcije učvršćuju BiH na skoro sam vrh ljestvice gorućih medjunarodnih
problema. Medjutim, za razliku od drugih „slabih i propalih država: Somalije,
Haitija, Ruande Konga, Istočnog Timora“ i dr, političko nedonošće – Država Bosna i
Hercegovina – kreirana je prije petnaestak godina u kuhinjama velikih sila (prije
svega američke administracije i Kontakt
grupe) upravljana i „doradjivana“ od Visokih predstavnika medjunarodne
zajednice - kao medjunaroni protektorat.
Suodgovornost svjetskih političkih čimbenika koji nisu razumjeli ili su pogrešno
razumljeli jedan od najkrvavijih ratova novije povijesti vodjen tlu BiH, postaje
sve vise sekundaran, imajući na umu sadasnju nesreću i siromaštvo triju satjeranih naroda u
„ludjačku košulju“ daytonske nefunkcionirajuće države.
Daytonski mirovni sporazum, kao
genijalni zahvat američkog Pregovaračkog
tima na čelu s Richard Holbrookeom,
okončao je rat i masovno ubijanje civila, i u mučnom kompromisu smrtno zaraćenih
strana, iznjedrio komplicirani Ustav za BiH, kao medjunarodnu već priznatu državu.
Istovremeno je definitivno koncipirao vec dogovorenu Federaciju Muslimana
(Bosnjaka) i Hrvata (koja je godinu dana egzistirala samo na papiru) i koju je
zatim uklopio u problematicnu konfederaciju s Republikom Srpskom.
Znanstvenoteorijska
argumentacija za mogućnost jedne takove državne tvorbe, poznata u politologiji
kao Teorija konsocijacije - (svojevrsna
kombinacija grupnih demokratskih participacija i elitisticke teorije) - Nizozemaca Arenda Lijpharta,
predvidjala je razne „konsocijacijske aranžmane“ medju političkim elitama, koji
su Bosnu i Hercegovinu trebale dovesti
do demokratske i ekonomski zdrave države. Petnaest godina kasnije Federacija je
gospodarski u kolapsu, državni proračun pred slomom, kantoni ne funkciniraju,
socijalni nemiri su u razbuktavanju, a Republika Srpska tone u korupciju i secesionizam.
I to sve usprkos protektoratskom bdjenju plejade Visokih predstavnika medjunarodne
zajednice (od 1998. s vrlo velikim „bonskim ovlastima“), milijardama
medjunarodne financijske pomoći, kao i mnoštvu strucnih savjetodavnih čimbenika
koji su preplavili zemlju i aktivno se uključili u diskurzivni rat za ispravnu implementaciju
daytonskih odluka.
3. Konsocijacija i(li) federalizam
Više je nego začudno da je krupnu politološku dilemu – novi ustroj
rascijepane države – američka administracija pokušala riješiti manjkom klasične
federativnosti i participacije, a obiljem
konsocijacijskih aranžmana, ignorirajući tako svoja vlastita dragocijena povijesna
iskustva. Koncipirati BiH kao konfederalnu
(dvoentitetsku) državu neravnopravnih članica, a sloviti svoju (američku)
demokraciju kao svijetli primjer ravnopravnosti
svih članica u federaciji, tesko je razumjeti i jos teze znanstveno
opravdati.. Kome je više nego njima poznata važnost pobjede federalista nad konfederalistima u
američkom gradjanskom ratu - kada su definitivno, za današnju super silu,
učvršćeni temelji snažnoj demokraciji i funkcionalnoj saveznoj državi? Pored
podjele vlasti na egzekutivu i legislativu, potvrdjen je klasični federalistički
zahvat (uvijek problematične) vertikalne
podjele vlasti izmedju saveza i federalnih članica; sto je bilo (a i danas je) od enormne važnosti za
funkcioniranje svakog kompleksnog politickog sustava (van Beyme,2007/41).
Takodjer i kreatori povijesnog
švicarskog Ustava su 1948. (po uzoru na američki Ustav)
kreirali klasični federalni sustav jednakopravnih članica i uveli ravnopravni
dvodomni parlament, nadilazeći tako nefunkcionalni asimetrični konfederalizam,
a kombinirajuci ga s vlastitom, povijesno dokazanom participacijom gradjana, čime
su stvorili temelje najuspješnijeg europskog društva.
Američko ustavno načelo - da svaka nova članica u federaciji ima jednaka
prava s ostalima – (od enormne važnosti za državnu stabilnost), potpuno je
ignorirano u koncipiranju državne tvorbe BiH, i najmanjoj članici - Hrvatskoj
republici Herceg-Bosni - dodijeljena marginalna uloga u kompliciranoj (od Muslimana
dominiranoj) Federaciji, a srpska članica
- Republika Srpska - uzdignuta je na pijedestal entiteta (države u državi).
Analizom temeljnih zakona
daytonske BiH može se uočiti mnoštvo politoloških rješenja - tipičnih za
teoriju konsocijacijskih aranžmana – u kojima je omogućeno političkim elitama
da se učahure u svoje segmente i da vrlo uspješno zadovoljavaju svoje vlastite
egoizme. Akceptirane teritorijalne autonomije, od strane kreatora daytonskog
Ustava, na način da je dobio više onaj tko je više i tražio - bez
obzira na jednakopravnost - vodili su u
konfederalnost i asimetričnost. Osim toga, u naivnoj težnji da se rekonstruira
famozna multietničnost u BiH, umjetno su
konsruirani kantoni u Federaciji,
i posvuda su uvodjeni principi razmjernosti
i pariteta za ustrojstva svih glavnih državnih institucija; kao i konsenzus, i kvalificirane većine, i pravo
veta. „Takvim ustavnim aranžmanima stvoren je najsloženiji politički sustav
u Europi…ustrojen prema 14 ustava…u kojem se odluke donose u 14 zakonodavnih
tijela, u 14 vlada i u više od 200 ministarstava na pet razina organizacije:
državnoj, entitetskoj, kantonalnoj, distriktskoj i općinskoj.“
(Kasapović,2005/156) Ovakav ustroj izložen je već duže vrijeme žestokim medijskim
i znanstenim kritikama, i okrivljuje ga se kao generatora i unitarističkih i
separatističkih tendencija. Taj najsloženiji Gordijski čvor europske politike
je trenutno vrlo veliki politoloski izazov, i ako se blagovremeno ne razriješi
nije isključeno da ce „BiH biti suočena s iredentizmom. Ili mogućim raspadom.“
(Žepic,2008/20)
Odlučujuće
je dakle pitanje (ako je već odlučeno od velikih sila da BiH mora ostati jedna
politička cjelina) - kako urediti bosanskohercegovačku državu da stvarno funkcionira?
U dihotomnoj tipologiji demokraskih političkih sustava- po vodećom politologu
podijeljenih društava Lijphartu - većinska
je demokracija za višenacionalnu
državu neprikladna – u obzir može doći samo konsocijacijska demokracija. Po toj teoriji, uz autonomiju segmenata,
kao glavnom uvjetu suudruzivanja (a koju su teoretičari federalizma u
Svicarskoj i SAD-u već davno prije evaluirali) Lijphart stavlja drugo glavno
načelo uspješnosti demokrcije u podijeljenom društvu - stvaranje velike koalicije - kao i dva sekundarna načela:
razmjernost i manjiski veto.(Lijphart,1984). Studirajući uspješne pluralističke
demokracije (Nizozemske, Švicarske, Belgije, Austrije, Kanade i dr.), on je
uočio uspješnost velikih koalicija političkih stranaka, tj, akomodaciju političkih
elita i njihov vodeći princip:
amicabilis compositio (prijateljski dogovor), i kao politološko otkriće pokušao
ga je znanstveno uopćiti i preporucivati za nove demokracije u podijeljenim
društvima. S tim se, od samog početka, nikako nije slagao osnivač konsocijacijske
(konkordancijske) teorije Njemac Gerhard Lehmbruch, po kojemu su šanse
Lijphartovih „institutional engineering“-a u novim zemljama često minimalne,
jer su politička kultura i politička
strategije aktera u konkordancijskim demokracijama „kontigentni rezultat povijesnog sazrijevajućeg procesa“.
(Lehmbruch,2003/12).
Dakle, razmjerna podjela vlasti
u uspješnim demokracijama u obliku velike koalicije svih najvažnijih segmenata
pluralnog društva samo su iznimne
sekvence višedecenijskih i višestoljetnih demokracija, i ne daju se u novim
zemljama tehnički „iskonstruirati“.
Političke elite (sa svim svojim nedostacima demokratske legitimacije i
pucke participacije), a najvažnije za taj tip demokracije, imaju zadatak
premošćivati rascijepe medju segmentima i svojom suradnjom održavati zajednicu
- u BiH su svakako najsporniji element u demokratskom projektu; bosanskohercegovacke
elite su na brzinu sročene, egoistične i
bez potpore masa. Duge su im liste
korupcijskih skandala i procesa (i to u svim trima etnijama); premnogo se
desilo političkih obmana i laži u zadnjih dvadesetak godina s njihovih strana
da bi ih demokratske mase mogle podrzavati.
Švicarska politička elita stoljećima je
izgradjivala svoje akomodacijske aranžmane, a čak jedno čitavo stoljeće je moderna svicarska federacija izgradjivana većinski i konsesusno (uz puno
postivanje federalnosti i participacije) - do velike koalicije 1943. Nizozemska
politička elita stvara veliku koaliciju tek 1917, a Austrija 1945. Stoga je znanstveno
postaviti tezu da su za prve stadije mladih demokracija svojstveniji oblici konsensusne
demokracije (podjele i disperzije vlasti), koja dakle nije ograničena samo
na dogovor elita i stvaranje velike koalicije – kao što nalaze teorija
konsocijacijske demokracije - nego obuhvaća sve druge oblike višestranačkih
vlada. Ako postoji autonomija segmenata (jedna društvena skupina samostalno
uredjuje vlastite poslove - poglavito na području obrazovanja i kulture), onda
za savezne probleme nije nuzna velika koalicija, nego je dostatno da se
problemi rješavaju konsenzusom (deliberativno), uz stalno postojanje političke
oporbe - čiji je zadatak - kontrolna i inovacijska funkcija. Takodjer
je nužno inovacijskim snagama da imaju mogućnost stvaranja poslijeizborne
koalicije. ( U Švicarskoj je mogućnost učestalih referenduma i narodnih
inicijativa prilika svakoj vrsti oporbe da dodje do pozicije; u
Njemačkoj i Austriji za oporbeni stav važna je mogućnost raspada velike
koalicije i stvaranja nove minimalne koalicije; kao uostalom i u Belgiji i Kanadi.)
Osim organiziranih oporbi za
novu demokraciju ključno je postojanje što više gradjana-demokrata kritički nastrojenih spram političkih dužnosnika,
a kojima je maksimalno omogućeno direktno djelovanje (konkrektna deliberacija).
Jedan od najvažnijih načina konsultiranja baze (kako to vodeći politolozi
naglašavaju) su izbori - tj. jest sam „izborni dizajn“: kako pretočiti volju birača u politički mandat? Razmjerni izborni
sustav omogućava puno preslikavanje izbornih rezultata u zastupnike, a centripetalistički
potencira većinske izborne sustave s preferencijskim glasovanjem.
Daytonski ustav uveo je vrlo kompliciran razmjerni izborni sustav za BiH, koji
je isključivao izborne pragove i podjelu zemlje na izborne jedinice. Neuspjeh
je bio zagarantiran - i nakon nekoliko godina Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch, biva
prisiljen dizajnirati izbore sasma drukčije. Svoju plemenitu namjeru - pospješivanje
funkcionalnosti federacije – ne rjesava federalistickim principima - nego kažnjavanjem
najmanjeg federalnog člana , a forsiranjem najvećeg. Po tom njegovom konceptu neke
stranke su imale prag od pet posto, a neke (potrebne Petritschevim idejama) ulazile s jedan posto
dobivenih glasova. Takodjer, po preporuci OESS-a, a da bi ukinuo pravo veta
manjem narodu u Domu naroda, Petritsch
mijenja i način biranja zastupnika, otvarajući mogućnost da veća nacija može
manjoj birati političke predstavnike. Tako je polučio pobunu obespravljenih. Najmanja
nacija je proglasila samoupravu - i dovela do blokade sustava.
4. Prijedlog narednih
izbora!
Kritički analizirajući mnoštvo najrazličitijih napisa i prijedloga za
razrješenje zapadnobalkanskog čvora, a isčekujući eventualni dogovor domaćih čelnika
(koji postaje sve više balkanska tragikomedija), postaje očito da rješenje može
biti samo u konstruktivnom angažiranju medjunarodne zajednice (i to prije svega
nove američke administracije kao i novog
Visokog predstavnika Valentina Inzka), a uz maksimalnu podršku demokratskih
gradjana,
koji se moraju uvući u ovaj sudbonosni proces. Demokracija deliberativnog
modela u svojoj punoj participacijskoj formi, kao i kantovski i rousseauvski
pojam „suvereniteta naroda“ igrali bi pritom odlucujucu ulogu.
I kao što je već jednom izborni zakon upadljivo
mijenjan na stetu gradjana- demokrata (Petritschev zahvat), tako bi za iduće opće izbore 2010. mogao od strane
Visokog predstavnika biti i promijenjen na dobrobit svih, tj, za unapredjenje realne
demokracije gradjana i naroda. Izbori bi se proveli početkom godine samo za
Saveznu skupštinu oba doma: Zastupnički
dom s 200 direktno biranih zastupnika i Dom naroda (federalnih članica)
s direkto biranim 51 zastupnikom. Skupština s oba ravnopravna doma imala bi
prvenstveni zadatak: kreirati i proglasiti
Ustav savezne države, a potom izabrati premijera i predsjednika s dvojicom
dopresjednika. Naredni zadatak je raspisivanje izbora za srednju razinu na
osnovi Ustava koji je konsenzusno
kreiran i proglašen.
Da bi izbori za Zastupnički dom
bili što direktniji, potrebno je da ima onoliko izbornih jedinica koliko i općina, jer su upravo
opcine i povijesni i politicki najizraženija realnost. Veće općine imale bi proporcionalno
i više zastupnika – naravno, biranih u razmjernom sustavu - a da bi Zastupnićki
dom bio dovoljno imun na manipulacije, potrebno je da ima i dovoljnu veličinu
(broj od 200 se u Švicarskoj povijesno pokazao skoro kao magičan).
Budući da uspješna BiH može biti
samo federalna, a ključni čimbenik federacije je Zastupničkom domu ravnopravni Dom
Naroda (vele-kantona), koji bi za prve
ustavotvorne izbore trebao biti
direktan - na način da većinske
bošnjačke općine biraju svojih 17 predstavnika, srpske općine (RS) svojih 17, a
hrvatske svojih 17 - s izbornim jedinicama veličine velikih općina, ili više
susjednih manjih općina.
Cijelo predizborno vrijeme (a tako bi se i birali zastupnici), bilo bi u
znaku traženja i usuglašavanja novog
optimalnog ustrojstva savezne države (delibercija par exellence). Koplja
bi se lomila, i lome se, oko nekoliko
vrlo aktuelnih modela koji se kreiraju u raznim kuhinjama i s raznim
intencijama.
Već je prije nekoliko godina
Vlada Norveške preko Centra za sigurnosne studije u Sarajevu pokušavala
pripremiti model ustavnih promjena, slično kao i Američki centar za mir. Ostalo
se samo na konstruktivnom pokušaju. Venecijanska komisija (koju u najnovije
vrijeme potencira i američki Kongres) u svojim analizama dala je preporuku BiH
o jačanju državnih (saveznih) institucija, što je naravno od iznimne važnosti,
ali se (nažalost) ni blizu nije upustila u znanstveno kreiranje srednje razine (koja je alfa i omega zapadnobalkanskog čvora)
i primjerene participacije gradjana, bez
koje, svakako, nema uspješnog funkcioniranja simetrične višenacionalne federacije.
5. Četiri aktualna
modela - i prijedlog konstruktivnog – petog
Kako god budu izvedeni naredni izbori, sigurno će biti u znaku - ili kreiranja i usvajanja - ili samo usvajanja
novog Ustava države, čiji gradjani već
dugo vapiju za pravnom državom i sigurnim okriljem Nato-a i Europske unije.
(Raspad zasad, otkad su se velike sile iznova zainteresirale za ovaj problem - je manje vjerojatan.)
Četiri modela su aktualna u
politološkom i političkom diskursu: Model unitarne gradjanske države, model
kantonalne države, model regionalizacije i model tri republike (Žepić,
2008/194).
Model unitarne države (jedan čovjek – jedan glas) - svojstven samo
jednonacionalnim zemljama - kao funkcionalno rješenje je utopija bošnjačkih političara
i teoretičara (Mujkić, Status11/63) i slobodna
fantazma zapadnih (neznanstvenih) čimbenika - alergičnih na bilo kakve etničke
podjele. Taj model ne podrazumijeva nikakvu srednju razinu izmedju općine i države,
a temelji se na dominaciji gradjanskog i ignoranciji nacionalnog, što je za BiH
neprocijenjiva pogreška. Uvesti unitarizam u zemlju u kojoj još uvijek ne
postoji niti jedan povijesni dogadjaj od zajedničke važnosti, niti ijedan
zajednički blagdan, niti čak zajednički novogodišnji Djeda Mraz (Božićnjak) za
dječje vrtiće, je protiv svih znanstvenih logika. Konsocijacija na papiru, kao
zamjena za teritorijalizaciju, sa svim uvazavanjima nacionalnih kvota i
ravnopravnosti gradjana, dobila bi povijesnu dimenziju jalovih orijentalističkih
manipulacija. U konacnici demokratskih intencija (sto je vec uhodani europski
standard) opcine istih kulturnih smjernica morale bi se uvezivati i zajednicki
organizirati svoje kulturne i skolske potrebe – sto bi opet bila neka vrst
srednje razine. Takodjer i klubovi nacionalnih zastupnika (ma kako god budu
birani) - morali bi se i dodatno opteretiti
s mnostvom problema od nacionalnog znacenja - uza sve svoje redovne
poslove; (dakle sve ono sto bi u federalnom sustavu odradjivle kantonalne
skupstine).
Drugi model kantoniziranja cijele
Bosne i Hercegovine, naizgled vrlo ekskluzivan (prije svega zbog
švicarske uspješnosti), sve je manje u diskusijama, jer - već primjenjivan u
Federaciji - zbog ogromne administracije i skupe države,
iskazuje se vrlo neefikasnim. Taj model podrazumijeva i razbijanje Republike
Srpske u više kantona, na što se srpski političari svim silama bune.
(Radmanović/Nezavisne novine, 15.5.2009.)
Model regionalizirane države - podrazumijeva ukidanje entiteta i kantona, i favorizira
ekonomske regije kao središnje razine vlasti - postaje sve aktualniji za bošnjačku politiku,
djelimično hrvatske političke stranke (i Crkvu u Hrvata), kao i važne čimbenike
u medjunarodnoj politici. Ovaj model (vrlo rastezljiv), u svojoj osnovnoj
varijanti je samo kompliciraniji nastavak unitatarnog modela, jer u svojoj
osnovi ne podrazumijeva stvarnu autonomiju segmenata, nego samo administrativnu
upravu po naredjenju iz centra. Čak i takova varijanta dovela bi do blokade
sustava jer bi u regijama opet vladale – regije (etno-elite).
U
varijanti da regije ne budu samo jedinice lokalne samouprave, nego da imaju
zakonodavnu, izvršnu i sudbenu vlast, stvorilo bi se umjesto jednog kriznog sustava -
tri - ili četiri - ili pet. Dominantna nacionalna središta
s jakim nacionalnim strankama dominirali bi svoju regiju služeći se svim sredstvima
(dovoljno je samo proučiti kako „multietničko“ Sarajevo uvažava prava gradjana
hrvatske i srpske nacionalnosti). Mir
i prosperitet, u tako umjetno stvorenim regijama od posvadjanih naroda, jedino
bi mogli na duge staze (i to samo djelimično) omogućavati jake medjunarodne
policijske i vojne snage s jakom financijskom podrškom.
Model tri republike podrazumijeva republike kao središnju razinu vlasti, tj
opstanak Republike Srpske i pretvorbu Federacije u Bosnjačku republiku i
Hrvatsku republiku. Neporeciva je pravna i politološka argumentacija ovom
modelu, jer u odnosu na prethodna tri, konačno proklamira simetrični status
triju ravnopravnih nacija (koje su to bile i povijesno, i prije rata, i u ratu,
i u Daytonu), i to na bazi preglednosti
i pravičnosti (Žepić, 2008/221). Ali, budući da republike (tj. entiteti)
najčešće podrazumijevaju sve bitne elemente državne strukture (vojsku,
policiju, sudstvo, vanjsku politiku, entitetsko glasovanje…) kreira se
konfederalni sustav triju entiteta i time stvara stalna viruletnost blokada i
separatizama. Naravno da se lako opozvati na ekstenziju političkih pojmova, pokazivati na drugačije značenje
pojmova i dokazivati da su mnogi politički relevantni pojmovi bez znanstvene
konsistentnosti: Švicarska se zove konfederacija, a važi za primjer klasične
federacije, Kanton Ženeva nema predznak „Kanton“ nego se zove „Republic Geneve“,
Bavarska nije „savezna zemlja“ kao ostale, nego se zove „Freistaat Bayern“ itd.
Za BiH i žučnu raspravu o njezinoj srednjoj razini upadljiva je manjkavost potencirati stvaranje trećeg entiteta, tj. tri republike,
a istovremeno se zalagati za dovoljno
jaku saveznu razinu klasičnog federalnog tipa, državu sposobnu za euroatlaske
asocijacije - kako zbog konsekvetnosti u pojmovima tako i u popularizaciji
novog ustroja, bez opterećenih nazivlja.
Model peti: Savezna država s tri
(vele)kantona (Vukić, 2007) ima
sličnosti s prethodnim, ali se razlikuje od njega jasnom i racionalnom usuglašenošću
savezne i srednje razine, definiranim kompetencijama kantonalnih premijera i
saveznog premijera, počasnih ovlasti predsjednika i njegovih dopresjednika, a
prije svega principom izvornodemokratskog formiranja (vele)kantona, i to - tako
da općine
u sadašnjem sastavu (kao i novoformirane) referendumom izjašnjavaju svoju
pripadnost odredjenom nacionalnom kantonu. Manjinske nacije u velikim gradovima
(kao mjesne zajednice) imale bi umjesto, uobičajene kulturne autonomije, i
mogućnost izborne jedinice za kantonalnu
razinu, što bi potisnulo potrebu za stvaranjem distrikta od glavnog grada.
Premijer Savezne države po ovom modelu bio bi biran po indirektnom modelu
biranja njegovih (i njemu koaliranih) zastupnika
(elektora) za Saveznu skupštinu - kao predsjednik u SAD-u. On bi imao
velike ovlasti, ali bi morao „vladati“ „euroski“, uz stalnu potporu Parlamenta,
i morao bi cijelo vrijeme imati potporu barem natpolovične većine u svim trima
kantonalnim skupštinama, tj u nacionalnim klubovima Doma naroda. Svaku blokadu
u Domu naroda mogao bi riješiti direktnim zastupanjem svoje ideje u dotičnim
kantonalnim skupštinama, ili zahtjevom kod Ustavnog suda, a koji bi najčešće -
raspisujući referendum - riješavao blokadu. Iz kojegod naroda bio, savezni premijer
bi morao imati za zamjenike i ministre predstavnike iz drugih naroda. Po
principu paritetnosti, ako je izabran premijer iz jednog naroda, predsjednik
Zastupničkog doma bio bi iz drugog naroda, a predsjednik Doma naroda iz trećeg.
Predsjednik države, kao i njegovi zamjenici imali bi rotirajuću funkciju, kao i
predsjednici Ustavnog suda.
Ali što
je najvažnije za ovaj model: on posjeduje sustavnu preglednost za sve društvene
čimbenike, on ima optimalnu direktnost (participaciju) gradjana-glasača za sve
tri razine državnog sustava, kao i stvarnu deliberaciju u podijeljenom društvu. Osim toga, on može riješiti glavnu
politološku dilemu: kakav sustav potrebuje Bosna i Hercegovina da bi mogla
postati članica Europske unije.
Literatura:
Abromeit, Heidrun und Stoiber, Michael (2006). Demokratien im Fergleich.
Wiesbaden:VS Verlag fuer Sozialwissenschaften
Altermatt, Urs (1996). Das Fanal von Sarajevo: Etnonationalismus in Europa.
Zürich, Neue Zürcher Zeitung.
Ančić, Mladen (2007). Jedan čovjek –jedan glas ili „hodte nami vi na viru“.
Mostar: Status 12.
Arend, Hannah (1995). Macht und Gewalt. München
Barber, Benjamin (1994) Starke demokratie. Ueber die Teilhabe am
Politischem. Hamburg
Calic, Marie-Janine (1996). Krieg und Frieden in Bosnien-Herzegowina.
Frankfurt am Main: Suhrkamp
Clinton, Bill (2004). Mein Leben. Berlin: Econ
Gutmann, Amy- Thomson, Dennis (1996) Democracy and Disagreement. Cambridge
and London
Habermas, Juergen (1961). Student und Politik: Neuwied
- (1980). Die GraduateFakulty der
New Scool of Social Research. Frankfurt am Main 402-410.
-
(1987). Theorie des kommunikativen Handels. Bd.1 Frankfurt am Main
Holbrooke, Richard (1998). Završiti rat. Sarajevo: Sahuinpasic
Kant, Imanuel (1996). Kritik der
Urteilskraft. Suhrkamp. Wiesbaden
- (1996) Kritik
der reinen Vernunft. Suhrkamp. Wiesbaden
- (1999). Zum ewigen Frieden. Ein
philosophischer Entwurf. Stuttgart
Kasapović, Mirjana (2005). Bosna i Hercegovina podijeljeno društvo i
nestabilna država. Zagreb: Politička kultura.
Lehmbruch, Gerhard (2003). Verhandlungsdemokratie. Wiesbaden: Westdeutscher
Verlag.
Lijphart, Arend (1984). Democracies: Patterns of Majoritarian and Consensus
Government in Twenty-One
Countries.New Haven i London: Yale University Press.
Lucic, Ivo (2005). Osobni osvrt na razvoj i stanje u BiH. Status, br. 7,
2005.
Linder, Wolf (2005). Schweizerische Demokratie. Bern, Stuttgart,
Wien:Verlag Haupt
Maus, Ingeborg (1992). Zur Aufklärung der Demokratitheorie Rechts- und
demokratitheoretische Ueberlaegungen
im Anschluss an Kant. Frankfurt am Main
Mujkić, Asim (2007). Treći entitet (II) „Bauk“ liberalne demokratije kruži
Bosnom. Mostar: Status 12.
Obama, Barack (2007). Hoffnung wagen. Muenchen: Riemann
Platon (2000). Der Staat. Politeia. Düsseldorf und Zürich
Rousseau, Jean-Jacques (1986) Vom Geselschaftsvertrag oder Grundsätze des
Staatsrechts. Stuttgart
Von Beyme, Klaus (2007). Foederalismus und regionales Bewusstsein.
Muenchen: Beck
Vukić, Željko (2007).Srednja razina – tri kantona. Mostar: Status 12
Vukoja, Ivan (2007). Treći entitet –
Uvod u podjelu ili stabilizaciju države. Mostar: Status12
Weber, Max (1926). Politik als Beruf. München und Leipzig
Žepic, Božo (2008). Kritika politike. Mostar: Matica hrvatska Mostar.
Prilog: (Vukić, 2007.Shema državnog ustrojstva BiH.
Srednja razina – tri kantona. Status 12.)
|